|
Deze maand een helaas vrij onbekend gebleven microfoon: de Yamaha MZ 205 BE. Velen denken bij Yamaha aan motoren, maar grondlegger Torakusa Yamaha maakte ruim 125 jaar geleden als eerste product een trap orgel en het bedrijf is een belangrijke producent van veel muziek instrumenten en pro-audio.
De MZ 205 BE werd eind tachtiger jaren geproduceerd, na veel research van Yamaha, om te komen tot de ultieme drummicrofoons.
Om drumgeluid vast te leggen heb je een microfoon nodig die de hele snelle geluidspieken (transiƫnten) zo accuraat mogelijk registreert en tegelijk heel degelijk is, zodat drummers hem niet kapot kunnen meppen (zoals vaak gebeurde bij de Shure SM 57, die door velen werd gezien als de ideale snare- drum microfoon). Als derde belangrijke punt is er ook nog het formaat van de mic: soms is het met grote microfoons niet mogelijk om ze ideaal bij een drumstel te plaatsen, omdat ze dan in de weg zitten en het spel hinderen.
Aan alle drie deze voorwaarden beantwoordde de MZ 205 BE en, in iets mindere mate de langere MZ 204 BE, die wel meer lage tonen weergeeft en dus eerste keus is voor bass-drum en floor-tom. De microfoons hadden een BE vermelding, wat inhield dat het diafragma van drievoudig gelamineerd beryllium was gemaakt; superdun en heel sterk. Deze diafragma's hadden geen storende pieken in de weergave van frequenties tussen de 3 kHz en 20 kHz, met als resultaat een diepe, heldere en bijzondere natuurlijke weergave. Helaas was de marketing van Yamaha beroerd en ook de verkrijgbaarheid moeizaam.
Rond 1990 werkte ik als geluidstechnicus in het Paard van Troje, in Den Haag en kon, via mijn techniek guru Aad van Zon, een MZ 205 BE kopen. Na een paar tests waren mijn collega's en ik overtuigd: een betere snare microfoon bestond er niet. Tot mijn vertrek bij 't Paard in 1999 heb ik nooit een andere microfoon gebruikt voor een snare-drum, terwijl hij ook geweldig klonk op toms, percussie en trompet. De bevestiging is breekbaar, de microfoon onverwoestbaar; in 't Paard levert hij, na 25 jaar, nog altijd goede diensten.
Ondertussen hebben deze microfoons ook een onverwoestbare reputatie gekregen in de studio, waar menigeen er bij zweert; ze zijn makkelijk te plaatsen en klinken zo natuurgetrouw dat er vaak nauwelijks EQ gebruikt hoeft te worden om tot het perfecte drumgeluid te komen.
Wie deze microfoons bezit doet ze nooit meer weg. Jammer dat Yamaha, die op pro-audio gebied prachtige producten levert, deze serie niet meer maakt. |
|